FAQ
Meer weten? Kijk op: https://bdsnederland.nl/ebs/
Wat is het probleem met EBS / RRReis / MeerPlus?
In diverse regio’s in Nederland1
is het busbedrijf EBS actief, onder merknamen als RRReis en
MeerPlus.
EBS is in 2010 opgericht
door de Israëlische moedermaatschappij Egged om te kunnen meedingen
naar Europese OV-concessies. Egged staat op de VN-lijst van bedrijven
die betrokken zijn bij de kolonisering van Palestijns grondgebied.
De kans bestaat dat als je in een bus stapt in Nederland, je
nietsvermoedend bijdraagt aan de Israëlische uitbuiting van de
Palestijnse gebieden.
1: MeerPlus in,
Zaanstreek-Waterland, Rrreis in Haaglanden, Voorne, Putten,
Rozenburg, IJssel en Vecht.
Maar EBS is toch een Nederlands bedrijf?
Om actief te zijn op de Nederlandse markt heeft Egged een
Nederlandse b.v. nodig. Dat is niet anders dan bij andere
multinationals. De Nederlandse entiteit EBS kan net zo min los worden
gezien van Egged als dat Microsoft Nederland los gezien kan worden van
Microsoft, Inc.
De opbrengsten van EBS vloeien door naar het moederbedrijf en
andersom. Egged is namelijk de enige aandeelhouder van EBS. Toen EBS
in Waterland vanwege wanprestaties bijna failliet ging, bleek dan ook dat de
Israëlische tak hen uit de brand moest helpen met 30 miljoen euro.
Doen jullie dit alleen omdat EBS/Egged Israëlisch is?
We doen dit omdat Israël een apartheidsregime voert ten opzichte
van Palestijnen. Egged werkt daar aan mee: Egged verzorgt busvervoer
van en naar illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, in
bezet Oost-Jeruzalem en de bezette Syrische Golan. Egged maakt op de
Westelijke Jordaanoever gebruik van wegen die dwars door Palestijns
gebied lopen, maar grotendeels verboden zijn voor Palestijnen.
EBS beweert dat er geen apartheidsbussen zijn. Hoe zit dat?
Die zijn er wel. Egged voert gesegregeerde busdiensten uit, met
bussen die verboden zijn voor Palestijnen. Egged is daarmee een heel
belangrijke logistieke schakel in Israëls nederzettingenpolitiek. Men
kan deze bussen met recht apartheidbussen noemen.
EBS zegt: wij zetten ons in voor mensenrechten. Hoe zit dat?
Voor welke mensen? Niet voor Palestijnen. Als je mensen uitsluit,
zet je je niet in voor mensenrechten, maar voor
mensenrechtenschendingen.
Wat willen jullie?
We willen dat EBS geen voet meer aan de grond krijgt in Nederland
en dat huidige contracten worden verbroken. Daartoe voeren we actie in
de regio’s waar EBS actief is of actief wil worden. We willen
reizigers die op het openbaar vervoer zijn aangewezen ervan bewust
maken dat zij gedwongen worden aan boord te gaan bij een bedrijf dat
betrokken is bij illegale activiteiten, mensenrechtenschendingen en
mogelijke oorlogsmisdaden in bezet Palestina. We beseffen dat
boycotten lastig is, maar klachten indienen of inspreken kan wel. En
je aansluiten bij acties.
EBS heeft al een aanbesteding bij ons in de regio. Heeft het nog
zin?
Zeker! OV-autoriteiten zoals gemeenten en vervoerregio's hebben
moeite om bestaande concessies te verbreken, maar het is wel degelijk
mogelijk onder druk van kritische reizigers. Stoppen met EBS kan ook
op andere juridische gronden, zoals het niet nakomen van afspraken
over de frequentie en de uitval van busritten.
Het busvervoer van EBS is bijvoorbeeld in de Zaanstreek inmiddels
berucht om haar onbetrouwbaarheid. Niet voor niets gaan daar al enige
tijd stemmen op om op grond van enorme wanprestaties het contract met
EBS te verbreken.
Terug