FAQ

Meer weten? Kijk op: https://bdsnederland.nl/ebs/

Wat is het probleem met EBS / RRReis / MeerPlus?

In diverse regio’s in Nederland1 is het busbedrijf EBS actief, onder merknamen als RRReis en MeerPlus.

EBS is in 2010 opgericht door de Israëlische moedermaatschappij Egged om te kunnen meedingen naar Europese OV-concessies. Egged staat op de VN-lijst van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering van Palestijns grondgebied.

De kans bestaat dat als je in een bus stapt in Nederland, je nietsvermoedend bijdraagt aan de Israëlische uitbuiting van de Palestijnse gebieden.

1: MeerPlus in, Zaanstreek-Waterland, Rrreis in Haaglanden, Voorne, Putten, Rozenburg, IJssel en Vecht.

Maar EBS is toch een Nederlands bedrijf?

Om actief te zijn op de Nederlandse markt heeft Egged een Nederlandse b.v. nodig. Dat is niet anders dan bij andere multinationals. De Nederlandse entiteit EBS kan net zo min los worden gezien van Egged als dat Microsoft Nederland los gezien kan worden van Microsoft, Inc.

De opbrengsten van EBS vloeien door naar het moederbedrijf en andersom. Egged is namelijk de enige aandeelhouder van EBS. Toen EBS in Waterland vanwege wanprestaties bijna failliet ging, bleek dan ook dat de Israëlische tak hen uit de brand moest helpen met 30 miljoen euro.

Doen jullie dit alleen omdat EBS/Egged Israëlisch is?

We doen dit omdat Israël een apartheidsregime voert ten opzichte van Palestijnen. Egged werkt daar aan mee: Egged verzorgt busvervoer van en naar illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, in bezet Oost-Jeruzalem en de bezette Syrische Golan. Egged maakt op de Westelijke Jordaanoever gebruik van wegen die dwars door Palestijns gebied lopen, maar grotendeels verboden zijn voor Palestijnen.

EBS beweert dat er geen apartheidsbussen zijn. Hoe zit dat?

Die zijn er wel. Egged voert gesegregeerde busdiensten uit, met bussen die verboden zijn voor Palestijnen. Egged is daarmee een heel belangrijke logistieke schakel in Israëls nederzettingenpolitiek. Men kan deze bussen met recht apartheidbussen noemen.

EBS zegt: wij zetten ons in voor mensenrechten. Hoe zit dat?

Voor welke mensen? Niet voor Palestijnen. Als je mensen uitsluit, zet je je niet in voor mensenrechten, maar voor mensenrechtenschendingen.

Wat willen jullie?

We willen dat EBS geen voet meer aan de grond krijgt in Nederland en dat huidige contracten worden verbroken. Daartoe voeren we actie in de regio’s waar EBS actief is of actief wil worden. We willen reizigers die op het openbaar vervoer zijn aangewezen ervan bewust maken dat zij gedwongen worden aan boord te gaan bij een bedrijf dat betrokken is bij illegale activiteiten, mensenrechtenschendingen en mogelijke oorlogsmisdaden in bezet Palestina. We beseffen dat boycotten lastig is, maar klachten indienen of inspreken kan wel. En je aansluiten bij acties.

EBS heeft al een aanbesteding bij ons in de regio. Heeft het nog zin?

Zeker! OV-autoriteiten zoals gemeenten en vervoerregio's hebben moeite om bestaande concessies te verbreken, maar het is wel degelijk mogelijk onder druk van kritische reizigers. Stoppen met EBS kan ook op andere juridische gronden, zoals het niet nakomen van afspraken over de frequentie en de uitval van busritten.

Het busvervoer van EBS is bijvoorbeeld in de Zaanstreek inmiddels berucht om haar onbetrouwbaarheid. Niet voor niets gaan daar al enige tijd stemmen op om op grond van enorme wanprestaties het contract met EBS te verbreken.

Terug